Rozalinda Lelkecske

Apai nagymamámtól kaptam a blog címéül is használt Rozalinda Lelkecske becenevet.

Ezt az oldalt a sütési, főzési, szappankészítési azaz mindenféle alkotási tevékenységem kiírására kezdtem el használni, kiegészítve mindennapjaim élményeivel, lelkem rezdüléseivel.
Most már csak ez utóbbiak teszik ki írásaim nagy részét.

Imádok olvasni, futni, kirándulni, beszélgetni és nevetni!

Szeretem a pszichológiát, a spiritualitást és mindent ami közelebb vihet önmagamhoz.

2012. szeptember 4., kedd

Padlizsáncsónak zöldségkörettel

Nem tudok szabadulni a padlizsántól! Imádom, ;)

Hétfőn amikor voltam a nagykerben és láttam milyen gyönyörű padlizsánt lehet még kapni 200,- Ft-ért, muszáj volt vennem. Egy rekesszel vettem ami olyan 6-7 kg-nak felel meg. Csináltam megint egy üvegedény pástétomot és a maradékok közül kettőből ma padlizsáncsónakot.

Megmostam és félbevágtam a padlizsánokat, kókuszolajos tepsibe tettem őket és megsóztam. Majd ráraktam lila hagymát, bacon-t, paradicsomot és füstölt sajtot, majd megborsoztam, megfokhagymáztam és lelocsoltam egy kis olívaolajjal. Elég rövid ideig kellett sütnöm, jóformán csak addig, míg a füstölt sajt meg nem barnult.

Hát valami Isteni lett!!! Annyira jól átvette a padlizsán a lila hagyma és a többi hozzávaló ízét! Puha volt a padlizsán, a hagyma, a paradicsom és jó ropogós a sajt és a bacon.

A négy csónakból hármat megettem... Annyira finom! Lesz mit lefutnom reggel, bár kalóriát nem sokat tartalmaz. ;)))



S kedvcsinálónak egy kis infó a padlizsánról:
Másik nevén tojásgyümölcs. Dél-Kelet Ázsiából származó zöldség (technikailag gyümölcs, mégis zöldségként használjuk). 


Sima és fényes héjú a padlizsán, sok változata létezik: lehet lila (nálunk ez a legelterjedtebb), fehér, zöld és sárga is, sőt csíkos változatban is terem. 



Sokféleképpen elkészíthető: kínálhatjuk előételként és főételként egyaránt, grillezve, sütve, serpenyőben készítve. Vásárláskor feszes, fényes és kemény húsú padlizsánt válasszunk. A padlizsán rendkívül értékes tápanyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz, miközben energiaértéke kicsi, magas víztartalma miatt. 



Az indiai természetgyógyászat szerint vérképző, vízhajtó, bélgyulladást gátló, emésztést fokozó hatású, ezen kívül nyákoldó hatása enyhíthet az asztmában illetve hörghurutban szenvedőknek is. Emésztőszervi, máj- vese megbetegedéseknél jó hatású, de nem ajánlott gyomorsavtúltengés és gyomorfekély esetén.



A gyógyászatban a padlizsán terméskivonatát a máj és epefunkció javítójaként tartják számon. Japán kutatások szerint a padlizsán antocianintartalma csökkenti az összkoleszterin-szintet, és növeli a jótékony hatású HDL-koleszterinszintet. A fenolsavak megvédik a sejteket a szabad gyököktől, így rákellenes hatásúak.



Egyre népszerűbb húspótló zöldségféle: rántva, sütve, párolva, töltve, krém formában egyaránt jól használható. Előfordul, hogy túléretten kesernyéssé válik az íze, de besózással, lecsepegtetve ez a kellemetlen íz eltüntethető. 



A fűszerek közül a bors, a csombor, a bazsalikom, az oregánó illik hozzá, a hagyma, fokhagyma, zöldpetrezselyem mellett. A megsütött padlizsán húsa lefagyasztható, így télen sem kell nélkülözni a pikáns ízű padlizsánkrémet.A padlizsán akkor a legalkalmasabb fogyasztásra, amikor érett, de még nem túlérett, a bőre fényes, ránctalan. A túl hosszan tárolt termés matt színű, ráncos lesz, magjai barnásak, a húsa szívós, kesernyés: ilyenkor fogyasztásra már alkalmatlan. 



Noha a padlizsán konyhakészen csekély energiatartalmú, ez a tulajdonsága már nem jellemző minden, belőle elkészített ételre. Számításba kell venni, hogy a sütés során például a padlizsán annyi zsiradékot szív magába, hogy sokszorosára nő a kalóriatartalma, nem is beszélve az esetleges panírréteg energiatartalmáról, ha a kirántott padlizsánt kedveli valaki. (Forrás: Házipatika)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése